Examenconcert HaFaBra-directie met Erik Rozendom

Zaterdag 20 mei was het zover; na vier jaar studeren aan en vele kilometers reizen naar het conservatorium Groningen voor directie lessen bij onze oude chef-dirigent Tijmen Botma, mochten onze hoornist Erik Rozendom en zijn collega student Arjan Gaasbeek hun examenconcert geven. Het Gelders Fanfare Orkest (GFO) onder leiding van Erik en voor de gelegenheid had Arjan een eenmalig project orkest samengesteld.

Al met al een interessant affiche, waarvoor zeker 700 belangstellenden naar De Basiliek waren gekomen. 's Middags moesten beide kandidaten met het GFO het repetitie examen afleggen, alvorens Arjan met zijn project orkest de avond mocht openen met "The Festival Ouverture on the Danish National Anthem" van Tschaikovsky. Een prachtige uitgevoerde verbinding met het examen van Erik was het "Concerto for Alto saxofone and Wind Ensemble" van Maslanka, met als solist Egon Smit op zijn alt saxofoon.

Na de pauze was het de beurt aan Erik met 'zijn' Gelders Fanfare Orkest. Ondanks het ongehoord drukke WMC programma, heeft het orkest ruimte gevonden om haar eerste hoornist en (huis)arrangeur te kunnen begeleiden bij het afsluiten van zijn studie. Een aantal te spelen werken waren dan ook door hem speciaal voor de gelegenheid gearrangeerd, zoals het openingswerk Rossini's "Semiramide". Hierna vertolkte oud hoorndocente van Erik, Petra Botma (red. de vrouw van), het solowerk "Villanelle" van Paul Dukas. Na een verbluffende uitvoering van Maslanka's "Traveler" met op piano Harm Jan Schenkel, de dirigent van gospelkoor Papaya, speelde het GFO "Of Preachers and Presidents". Deze grandioze slotspektakel werd speciaal door Harm Jan in opdracht van Erik voor het eindexamen geschreven.

Na enig beraad van de jury kregen Erik en Arjan respectievelijk een 8 en een 9 voor hun examen concert ! Al met al een super resultaat voor een zeer geslaagde avond. Het bleef nog lang onrustig in het Veenendaalse ...

Tekst; Jeroen (bas)
Fotografie; Nico van Ganzewinkel