GFO te gast in Oudega

Zaterdag 10 maart jl. was het Gelders Fanfare Orkest (GFO) te gast in het Friese Oudega (SWF) om samen met de Christelijke Muziekvereniging Eendracht Maakt Macht (EMM) een spectaculair muzikaal programma ten gehore te brengen.

Het programma voor de pauze werd verzorgd door EMM, welke sinds 1 januari 2018 onder de muzikale leiding van dirigent Paulus de Jong staat. Deze avond mochten wij getuige zijn van zijn debuutoptreden met de welbekende Friese muziekvereniging. De avond begon met een combinatie van de werken 'Buglers Dream' en 'Olympic Fanfare en Hymne', respectievelijk van de componisten Leo Arneud en John Williams. Dit openingswerk, oorspronkelijk geschreven voor de olympische spelen in Los Angeles, zette gelijk de toon voor een veelbelovend programma. EMM vervolgde haar programma met geschiedenisrijke 'Galea et Bellum' van componist Jan de Haan, 'Hymn for Diana' van Joseph Turrin, gearrangeerd door Jan Bosveld, en het Georgische 'Lezghinka' van Aram Khachaturian, gearrangeerd door Steven Walker. Hierna was het de beurt aan solisten Anna Hoekstra op sopraansaxofoon en Femke Galama op altsaxofoon om het 'Flower Duet' van Leo Delibes uit te voeren. Dit werk is speciaal door Alma Muller gearrangeerd voor sopraan- en altsaxofoon zodat wij vanavond konden genieten van dit kleurrijke duet. EMM sloot haar programma spetterend af met 'Pasmo' van het New Cool Collective, gearrangeerd door Klaas en Titus van der Woude.

Na de pauze mocht het GFO haar gevarieerde programma ten gehore brengen. Er werd afgetrapt met het spectaculaire openingswerk 'Festival Bells' van Thomas Doss. Vervolgd werd met de wereldpremière van 'Shapes', geschreven door componist Harrie Janssen, welke zelf aanwezig was om deze eerste uitvoering van zijn werk te beluisteren. Het koraal 'Abide With Me' van Monk stelde het GFO in staat haar unieke klankkleuren te delen met Oudega, waarna er echt even een indrukwekkende stilte in de zaal viel. Lang duurde dit echter niet, aangezien het spektakelstuk 'Variations - Paris, 1846' van Philip Sparke het publiek van begin tot einde overspoelde met verschillende muziekstijlen en -kleuren. Hierna wisselde het GFO haar klassieke programma in voor een lichtere variant, waarbij solist Leo Harmsen het werk 'Land of Make Believe' van Jasper Staps op unieke wijze wist over te brengen op bugel. De avond werd feestelijk afgesloten met 'Back in Town', wederom van Klaas en Titus van der Woude, en de 'Guus Meeuwis Medley' van Jasper Staps als toegift.

Hierna was het tijd voor een drankje om de muzikale verbroedering van de twee orkesten voort te zetten. Oudega, ontzettend bedankt voor jullie gastvrijheid en wellicht tot ziens!

Tekst; Romy (alt-saxofoon)
Fotografie; Ronald de Jong