#ONGEHOORD op de WASBE

Zaterdagmorgen 22 juli was het een ‘Nederlandse morgen’ in de Grote zaal van TivoliVredenburg met twee Nederlandse top-orkesten: Brass Band Schoonhoven en het Gelders Fanfare Orkest (GFO). Dit was onderdeel van het WASBE International Symphonic Wind Band Festival dat afgelopen week plaatsvond in Utrecht. Tijdens dit grote festival geven orkesten uit de hele wereld concerten op diverse plaatsen in de stad.

Brass Band Schoonhoven, dat onlangs nog 91,5 punten behaalde op het WMC, trapte onder leiding van Ivan Meylemans het concert af. Zij hadden twee premières: "Schumann Resonances" van Alexander Comitas en "Underground Concerto For Euphonium, Percussion and Brass Band" van Christian Overhead. In dit laatste werk soleerde Robbert Vos op euphonium.

Na de pauze speelde het GFO haar programma ‘ongehoord’. Orkest en dirigent vonden het een hele eer om Nederland en de fanfare-muziek te mogen vertegenwoordigen, en speciaal voor deze gelegenheid waren zelfs twee van de vier componisten van het concertprogramma 'ongehoord' aanwezig: Stan Nieuwenhuis van het openingswerk "False Front" en Andy Scott, de componist van "A Child Like You". Een mini-opera over de belevenissen van een 17-jarige Oegandese vluchteling die begin jaren 70 in het gezin van deze Britse componist terechtkomt

Tijdens het concert kon het aanwezige publiek gebruik maken van de app Wolfgang, die real-time informatie geeft over de muziek die de Gelderse muzikanten op dat moment ten gehore brengen. Het GFO is het eerste HaFaBra-orkest wat gebruik maakt van deze innovatieve toepassing van mobiele technologie in de concertzaal. Oud-WASBE-president Bert Aalders hield tijdens de introductie van het programma een enthousiast betoog over deze in Nederland ontwikkelde app voor het internationale publiek.

Veel GFO’ers moesten #ongehoord vroeg opstaan voor de soundcheck om 8 uur, maar de ervaring om in zo´n #ongehoord mooie zaal te spelen, maakte dit allemaal weer goed. Het publiek, waaronder veel oud-leden van het GFO, konden het optreden erg waarderen, te horen aan het luide applaus dat ze gaven.

Tekst; Doreanne (tenor saxofoon)
Fotografie; Benno Wonink