Nieuwjaarsconcert 2018

Zaterdag 13 januari 2018 was de prachtige start van een nieuw muzikaal jaar. Het nieuwjaarsconcert van het Gelders Fanfare Orkest in de Veluvine is inmiddels een echte traditie. Voor het derde jaar op rij trad het orkest ’s middags op voor de bewoners, hun familie en verzorgers van Philadelpia. Dit was een groot feest en erg bijzonder om als orkest te mogen doen.

Het GFO biedt jaarlijks jong talenten een plek in ‘’The Spotlight’’ tijdens het nieuwjaarsconcert. Na een auditieronde op zaterdag 7 oktober werden trompettisten Jakob Huizing (12 jaar) en Christiaan Jongepier (17 jaar) als solisten uitgekozen. Na weken hard studeren, voorbereiden en repeteren met het GFO mochten ze vanavond aan een uitverkochte zaal hun solowerken ten gehore brengen.

Het GFO, onder leiding van chefdirigent Erik van de Kolk, trapte af met de overture "Le Carnaval Romain" van Hector Berlioz in een arrangement voor fanfare van Piet Groeneveld. Volgens het publiek een echte binnenkomer en goede start van de avond. Het GFO had een geheel nieuw programma op de lessenaar met o.a. "Canzone per Sempre" van Rob Goorhuis, "Variations – Paris, 1846" van Philip Sparke en "The Godfather Saga" van Nina Rota & Carmen Coppola.

Voor de pauze was het de beurt aan solist Jakob Huizing. Een echt talent! Jakob is 12 jaar, speelt bij topfanfare Emergo Castricum en zit in de jongtalentenklas van het Koninklijk Conservatorium in Amsterdam. Jakob schitterde met het solostuk "Rhapsody for trumpet" van André Waignein. Het publiek en orkest beloonden de prachtige uitvoering met een daverend applaus. Na de pauze was het de beurt aan solist Christiaan Jongepier. Christiaan liet het orkest en publiek verstelt staan met zijn technische en authentieke uitvoering van het trompetconcert van Arutunian. Met zijn 17 jaar is Christiaan een uitzonderlijk talent waar we ongetwijfeld nog veel van zullen gaan horen.

The Godfather Saga begint met een trompetsolo vanuit de coulissen. Dit kwam als een bijzondere verrassing voor het publiek. Het concert werd afgesloten met een aantal lichte werken en als toegift de "Guus Meeuwis Medley". Stichting Philadephia wilde net als vorig jaar "maten" schenken aan het GFO. Als dank hiervoor heeft het GFO voor de bewoners de Guus Meeuwis Medley laten arrangeren door Jasper Staps.

De staande ovatie aan het eind van het concert symboliseert de gehele avond. Het was een feest, voor luisteraar en muzikant. Dit belooft veel goeds voor de rest van het jaar. Was u er niet bij? Dan verwelkomen we u graag bij een van onze volgende concerten.

Tekst: Desiree (trompet)
Fotografie: Benno Wonink