WASBE 2017

Het GFO vertegenwoordigde in de zomer van 2017 als enige Nederlandse fanfare ons land op het WASBE International Symphonic Wind Band Festival, in Utrecht. Op zaterdag 22 juli 2017 verzorgden de muzikanten uit Gelderland in de Grote Zaal van TivoliVredenburg een concert onder de noemer ‘ongehoord’.

Het Gelders Fanfare Orkest (GFO) behoort tot de meest toonaangevende fanfareorkesten van Nederland. Het orkest komt uit in de hoogste divisie en weet steeds weer vernieuwende elementen in het fanfaregenre te introduceren. Zoals ook in dit concertprogramma ‘ongehoord’ onder leiding van dirigent Erik van de Kolk. Het programma draagt de titel 'ongehoord' in de betekenis ‘niet eerder gehoord’ en ‘schandalig’. Of, in het Engels: ‘never heard before’, ‘unheard of’, ‘outrageous’. De gespeelde werken zijn óf nieuw geschreven óf onlangs gearrangeerd voor het GFO. Maar tot nu toe dus allemaal ‘ongehoord’. Alle composities gaan over indrukwekkende gebeurtenissen en aangrijpende situaties die iedereen om zich heen ziet in de wereld. Oorlog en spanning, de manier waarop de mens met de aarde omgaat, klimaatverandering, honger in de derde wereld en de vluchtelingencrisis. Allemaal ‘ongehoord’!

Mini-opera voor fanfare

Het centrale werk in dit programma is A Child Like You van de Engelse componist Andy Scott. Deze mini-opera voor fanfareorkest, sopraan, harp en vier tieners beschrijft de lotgevallen van een 17-jarige Oegandese vluchteling die begin jaren ‘70 onder het brute regime van Idi Amin naar Groot-Brittannië vlucht. Via een aantal vluchtelingenkampen komt de jongen uiteindelijk terecht bij de ouders van Andy Scott. De ongehoord krachtige teksten van deze 18 minuten durende opera vormen stof tot nadenken.

Primeur

Als eerste blaasorkest in Nederland maakt het Gelders Fanfare Orkest tijdens zijn concerten gebruik van de app Wolfgang. Deze smartphone applicatie geeft luisteraars op hun telefoonscherm realtime uitleg over de gespeelde werken en verhoogt zo hun beleving van de muziek. Door het verhaal achter de noten te vertellen, maakt Wolfgang de muziek toegankelijk en creëert het betrokkenheid van het publiek. Wolfgang wordt al enige jaren toegepast bij klassieke concerten. Het GFO is het eerste HaFaBra-orkest dat gebruikmaakt van deze innovatieve toepassing van mobiele technologie.

WASBE International Symphonic Wind Band Festival
WASBE International Symphonic Wind Band Festival boodt met tien concerten van veertien orkesten in één week een compacte staalkaart van de internationale symfonische blaasmuziek van dat moment. De crème de la crème aan orkesten uit alle windstreken streek tussen 15 en 23 juli 2017 neer in Utrecht. Het aanwezige publiek liet zich verrassen door gloednieuwe wereldpremières en beproefd repertoire, door toonaangevende orkesten en internationaal vermaarde solisten. Deze concerten in TivoliVredenburg én de vele openluchtoptredens in de straten, op de pleinen en door de grachten van de stad deden Utrecht een week lang bruisen van de blaasmuziek.

Klik op een foto voor de vergroting