Zonder filters wennen aan gehoorbescherming

Een geselecteerde groep muzikanten van het Gelders Fanfare Orkest (GFO) oefent sinds enige tijd met op maat gemaakte gehoorbescherming. In dit blog volgen we de ervaringen met gehoorbescherming van enkele muzikanten. Deze keer vertelt Erick over zijn ervaring.

Waarom aangemeten oordoppen?
Erick speelt al sinds de oprichting bastuba bij het provinciale orkest. In het dagelijks leven is hij hoofd bedrijfsbureau bij een overheidsinstelling. Naast het GFO speelt hij bij verschillende andere muziekverenigingen. Hij vertelt: “De bastuba's zitten op de achterste rij van het orkest, net voor het slagwerk.

Ze krijgen soms de volle laag in hun oren, waarbij over het algemeen de slagwerk instrumenten ook nog eens op hun oorhoogte opgesteld staan. Tijdens concerten staat het slagwerk meestal wel op een verhoging, zodat het geluid over het orkest gaat.” Het plaatsen van geluidsschermen of verhogingen in de repetitieruimte heeft echter nauwelijks zin, vanwege de omvang van de ruimte. Daarom test Erick op maat gemaakte oordoppen voor muzikanten.

Vreemd gevoel
Veel mensen vinden het dragen van gehoorbescherming in eerste instantie vreemd. Daarom leren Erick en de andere muzikanten, onder deskundige begeleiding van Beter Horen nu om te wennen aan de oordoppen. Deze worden in eerste instantie gedragen zonder de uitneembare filters en nog niet tijdens de repetitie van het orkest. “We moeten ze eerst een aantal keer een korte periode van vijf minuten indoen tijdens normale dagelijkse activiteiten en langzaam wordt die periode verlengd. Na ongeveer anderhalve week ben ik ook thuis met mijn instrument gaan oefenen" vertelt Erick. "Zonder de filters komen bepaalde geluiden wel harder binnen dan normaal."

Lastig geluidssterkte te bepalen
Tijdens het dragen van de aangemeten oordoppen worden bepaalde geluiden en toonhoogtes zowel door Erick als de andere muzikanten, als vervelend ervaren, zoals bijvoorbeeld het toetsenbord van de computer of het indrukken van ventielen en kleppen. Andere geluiden komen een stuk zachter binnen, waardoor moeilijk is vast te stellen hoe hard je nu zelf aan het praten of spelen bent.

Gevoel van isolement met oordoppen
Beter Horen begeleidt het aanmeten van gehoorbescherming bij de musici. Niet voor niets want teveel demping kan bijvoorbeeld een gevoel van isolement veroorzaken. De meeste tonen komen immers niet meer binnen. Mensen kunnen hierdoor zelfs duizelig en misselijk worden of zich gedesoriënteerd voelen.

In het volgende blog vertellen de muzikanten van GFO over hun ervaring met het dragen van gehoorbescherming met filters.

Lees ook het verhaal van muzikanten Roliena en Henk​. Zij maken ook deel uit van het Gelders Fanfare Orkest en doen net zoals Erick mee aan de proef met gehoorbescherming.

Reactie toevoegen