Nieuwjaarsconcert 2019

Zaterdag 12 januari was het eindelijk zover: het Nieuwjaarsconcert van het Gelders Fanfare Orkest (GFO)! Het jaarlijks terugkerende familieconcert in de sfeervolle ambiance van theater "Veluvine" in Nunspeet was ook deze keer weer uitverkocht.

Zoals elk jaar zorgde het GFO voor een zeer afwisselend programma. Het GFO opende het concert met de ouverture "Een morgen, middag en avond in Weenen". Na "Osiris" en "Tremendus" bracht Gerd Wensink op verbluffende wijze het nieuwe solo-werk voor euphonium "Sweet-Toned" van onze trombonist Tjeerd Nijhof ten gehore. Als klap op de vuurpijl vervolgde het GFO het programma met het indrukwekkende "A Brussels Requiem" van Bert Appermont. Na het razendsnelle en opzwepende slot van dit werk kregen de muzikanten in de pauze gelukkig even de tijd om hun vingers uit de knoop te halen voor het tweede gedeelte van het concert. Hierbij verrasten de muzikanten van het GFO het publiek door uit alle hoeken van de zaal op te komen tijdens de opening van het swingende “Hercab”.

Het GFO ging vervolgens verder met “Hunting Wabbits” en “The Bass in the Ballroom” waarin de winnaar van het Jonge Solisten Project Gijs Kikkert (12 jaar) soleerde op bastuba. Het publiek beloonde deze knappe uitvoering met een staande ovatie. Na “Queen on the Air” was het alweer tijd voor het laatste stuk “Of Preachers and Presidents” samen met het koor “Papaya”. Het publiek reageerde enthousiast, waarna het GFO nog een spetterende toegift gaf met “Klezz of ´99”.

Laat de rest van 2019 maar komen!

Tekst: Yorick (bugel)
Fotografie: Benno Wonink