David Thornton, Vincent Verhage, CMH & GFO

Overdag zijn ruim 20 muzikanten onder leiding van Sterling Virtuoso artiesten Gerd Wensink en David Thornton (allebei euphonium) aan het werk geweest tijdens workshops en een masterclass in het ArtEZ conservatorium te Zwolle. Ter afsluiting van de dag waren er zo’n 250 luisteraars, twee fanfares en dirigenten (Carlo Balemans respectievelijk Erik van de Kolk) die er vol voor gingen en twee topsolisten - de avond kon niet stuk.

Het concert startte met een prachtig stuk van Camille Saint-Saens, door de ‘CMH’. Zij speelden een mooi gebalanceerd programma met als solist David Thornton die met "Move Their Minds" een mooi voorbeeld gaf van waar hij en de studenten en amateur muzikanten 's middags mee aan het werk waren geweest. Het fanfareorkest uit Hattem sloot haar programma af met een overtuigenende "Trioloog" van componist Harry Janssen. Een werk wat het GFO overigens ruim 20 jaar geleden in premiere mocht brengen.

Na de pauze speelde het GFO een uitdagend programma met onder andere één van de eerste originele werken voor fanfare "Scherzo Fantastique" van componist Paul Gilson. Solist Vincent Verhage vertaalde drie zeer uiteenlopende stukken prachtig op zijn Es-bas. Eens te meer een prestatie omdat hij pas kort voor het concert was aangezocht in te vallen voor Steve Sykes, die wegens familieomstandigheden moest afzeggen. Tot slot knalde het GFO het dak eraf met de nieuwe "Nederpotpourri", een swingende aaneenschakeling van bekende Nederlandse liederen in een compositie van Jasper Staps.

Manspeaker Bert Groothedde, die de grieperige vaste presentatrice Margriet de Graaf verving, wist het programma op originele wijze aan elkaar te praten. Naderhand genoten publiek en muzikanten nog na onder het genot van een hapje en een borrel. Een mooie afsluiting van de Sterling/ArtEZ Low Brass Dag.

Tekst; Nyncke de Vries
Foto's; Jeffry Wiesnecker