Short Break van het WMC

Op zaterdag 14 mei onderbrak het Gelders Fanfare Orkest (GFO) haar voorbereiding op de deelname aan het Wereld Muziek Concours (WMC) voor het galaconcert op het 25e Gouden Spiker Festival in Ureterp. Dit keer geen uren studeren op de loopjes van ‘Explorers’ maar intonatie oefeningen voor ‘Majestic Land’ van Tjeerd Nijhoff en de klassieker ‘I shall love but thee’ van Jan van der Roost.

Eenmaal aangekomen op de concertlocatie werd het GFO zeer gastvrij ontvangen door de leden van de Spijkerpakkenband die de muzikanten van A naar B begeleidden. Een kopje koffie, omkleden, inspelen en gelijk het podium op. De zaal zat vol, het publiek had er zin in en de jury had de tijd om eens goed te overleggen. Het GFO trapte af met een werk van Thom Zigterman: ‘De Grize kop’. Na een luid applaus van het publiek betrad zangeres Melissa van Voorst het podium. Een geweldige zangeres, in een prachtige outfit en met een gouden keeltje die het GFO mocht begeleiden in het werk van Jan van der Roost. In de zaal was het muisstil en iedereen was aan het genieten: de mensen in de zaal, de orkestleden, maar misschien de dirigent nog wel het meest! Tijdens de Praise medley van Thom Zigterman kwam iedereen weer wat in beweging en natuurlijk kon het songfestivallied van S10 'de diepte', in een bewerking van Willem Aukema niet ontbreken op deze avond.

Na afloop van het concert kwam de prijsuitreiking voor de drie divisies die hadden deelgenomen aan het festival. Het orkest kon op adem komen en de hitte van de lampen even rustig uitzitten, althans dat werd gedacht. De vlotte dame van de prijsuitreiking verwachtte toch iets meer participatie van het orkest en publiek, die traditiegetrouw het Friese volkslied ten gehore brachten. Met een drumroll, het ‘lang zal ze leven’ en een toegift van het GFO werd de 25e verjaardag van het Gouden Spikerfestival afgesloten.

Het galaconcert was een fijne ‘Break van het WMC’, nu gaat het GFO zich weer concentreren op het WMC, dat al heel snel dichterbij komt!

Tekst: Tessa (sopraansaxofoon)
Foto's: Gouden Spiker Festival 2022