Première nieuwe muziek en uitreiking BUMA-awards

Op 29 en 30 november 2019 vond in Veluvine Nunspeet de tweede editie van het Fanfare Repertoire Festival plaats. Dit relatief nieuwe evenement, georganiseerd door stichting CRON, staat in het teken van repertoireontwikkeling voor het fanfareorkest. Omdat het Gelders Fanfare Orkest (GFO) het ontwikkelen van nieuw repertoire hoog in het vaandel heeft staan, mocht zij het galaconcert op zaterdagavond 30 november verzorgen, samen met de Fanfare Bereden Wapens (FBW).

FBW opende de avond met een strakke uitvoering van Leonard Bernsteins ‘Three Dance Episodes’. Na dit indrukwekkende openingswerk vervolgde zij het programma met trombonesolo ‘Balade’ van Eugène Bozza. De solo werd knap gespeeld door jong talent Cas van Haperen. Na een daverend applaus speelde de fanfare het opzwepende ‘Ride’ van Kevin Houben en het prachtige ‘October’ van Eric Whitacre.

Met nog twee stukken te gaan voor de pauze werd er de tijd genomen om een BUMA Blaasmuziek Award uit te reiken aan Jan Bosveld. Deze Award wordt elk jaar uitgereikt aan componisten die veel betekend hebben voor blaasmuziek binnen en buiten Nederland. Na de korte onderbreking vervolgde FBW haar programma met ‘Compelling Pulses’, een trompetsolo van de hand van Jan Bosveld zelf. Een bijzonder werk in de stijl van ‘minimal music’ dat bevestigde dat de Award dik verdiend is. Na dit indrukwekkende werk sloot FBW haar deel van het concert af met de swingende ‘Doe Maar Medley’ van arrangeur Jasper Staps.

Na een korte pauze mocht het GFO plaatsnemen op het podium, met op de bok gastdirigent Ivan Meylemans. Zij opende het concert met ‘Gelre’ van Jan Bosveld. Het hoogtepunt van dit werk is het Gelders volkslied, wat zeer toepasselijk is tijdens deze ‘thuiswedstrijd’. Na deze spetterende opening vervolgde het GFO haar programma met de officiële première van ‘Via ad Veniam’. Dit werk, geschreven door Eduard de Boer, is het verplichte voor de 1e divisie tijdens de komende editie van het ONFK. Een imponerend stuk dat voor de deelnemende orkesten een mooie uitdaging zal zijn.

Het concert werd vervolgd met euphoniumsolo ‘Sweet-toned’, geschreven door onze eigen trombonist Tjeerd Nijhof. Dit stuk werd in 2018 geschreven in opdracht van onze euphoniumspeler Gerd Wensink, en werd ook vanavond door Gerd ten gehore gebracht. De titel, die ‘mooi klinkend’ betekent, zet de luisteraar op het verkeerde been: Waar de luisteraar een melodische en romantische solo verwacht, klinkt er een stuk vol dissonantie, tegendraadse ritmiek en bijzondere maatsoorten. Ondanks, of misschien juist wel mede dankzij deze onverwachtse wendingen, is het een indrukwekkende solo die we vast nog vaker gaan horen.

Na het prachtige ‘Ave Maria’ van Simon van Hoecke, dat zorgde voor een rustpunt in het programma, mocht ook Oostenrijkse componist Thomas Doss uit handen van onze eigen oud-GFO-dirigent Tijmen Botma een BUMA Award in ontvangst nemen. Hierna kon natuurlijk ook zijn naam niet uit het programma ontbreken, het GFO sloot het concert af met zijn nieuwe werk ‘Mantra’: Een prachtig en uitdagend werk waarin psalm 150 een belangrijke rol speelt. Een luid applaus volgde, wat het GFO beloonde met een swingende uitvoering van Lionel Richie’s ‘All Night Long’.

Na het concert was er gelegenheid om nog even met elkaar na te praten en een drankje te drinken in de foyer van Veluvine. Leuk om weer even de sfeer te mogen proeven van dit mooie en inmiddels vertrouwde theater, waar het GFO over ruim een maand haar jaarlijkse nieuwjaarsconcert zal geven. Ik heb er in ieder geval zin in!

Tekst; Anne (hoorn)
Fotografie; Sebastiaan Koning