Geslaagd dubbelconcert in Doetinchem

Muziekvereniging de Eendracht uit Winterswijk en het Gelders Fanfare Orkest (GFO) gaven op 2 december 2018 een HRFSTWND-concert in het Amphion theater te Doetinchem. Centraal stonden de stukken “The Queen Symphony” van Tolha Kashif en “A Brussels Requiem” van Bert Appermont.

De Eendracht uit Winterswijk opende de middag met het stuk “The Queen Symphony” van Tolha Kashif. Met onder andere een groots projectkoor namen zij het publiek mee in de wereld van de Engelse rockgroep Queen. De Symphony bestaat uit zes delen waarin verschillende nummers van Queen zijn verwerkt in een samenspel tussen orkest, koor, piano en strijkduet. In de eerste vijf delen kwamen zij allemaal prachtig aan bod, waarna in het laatste deel een hoogtepunt werd bereikt door koor en orkest. De nummers “We Are The Champions” en “Who Wants To Live Forever” werden uit volle borst gezongen en het optreden kreeg een groots applaus van het publiek.

Na de pauze opende het GFO met het werk “Northern Anniversary” van Harrie Janssen, gevolgd door “Osiris” van Tjeerd Nijhof. Dit stuk vertolkt de Mythe van Osiris, de eerste koning van Egypte. In deze Mythe gaat Isis, de echtgenote van Osiris, op zoek naar de stoffelijke overschotten van haar echtgenoot. Na dit wervelende stuk was er een rustmoment met het mooie stuk “Tremendus” van de jonge Nederlandse componist Arend Gerds.

Als laatst speelde het GFO “A Brussels Requiem” van Bert Appermont. In dit Requiem herdenkt de componist de aanslagen in Brussel op 22 maart 2016. In de verschillende aaneengesloten delen zijn een aantal volksliederen verwerkt, zoals het thema van “Au Clair De La Lune”. Het stuk begint met prachtige solo’s door bugel en sopraansaxofoon. Hierin klinkt de onschuld van de stad door, waarna de dreiging van de aanslagen te horen zijn in het orkest. Scherpkoper, slagwerk en vingerbrekende loopjes laten horen hoe de stad vervalt in hectiek en chaos tijdens en na de aanslagen. In het rustige derde deel worden de dodelijke slachtoffers herdacht middels meeslepende melodieën. Het stuk wordt afgesloten in een virtuoos jazzy klinkende sfeer waarin de hoop voor een betere toekomst doorklinkt.

Met een ‘wauw’ uit de zaal en een staande ovatie heeft het GFO een prachtig concert neergezet op deze herfstige zondagmiddag in Doetinchem.

Tekst; Liesbeth - Saxofoon
Fotografie; Gert Rap