GFO sluit Hanzefestival 2018 af

Het GFO sluit zaterdag 13 oktober het Hanzefestival in Zutphen af met een heuse showcase. Het Hanzefestival voor Blaasorkesten is een tweejaarlijks festival dat wordt gehouden in een Hanzestad en georganiseerd door Musidesk Rijnbrink Groep.

Laat ik beginnen met hoe de dag voor mij eindigde: er stond een autobus met muzikanten achter onze auto en zij waren duidelijk nog niet klaar om naar huis te gaan. Na een tijd zeg ik: "wij moeten nog door naar Zeeland". Eén van de muzikanten vroeg of ik in de zaal zat en wat ik er van vond. "Nee, ik zat op het podium met het GFO" zei ik. "Het GFO en jij uit Zeeland?" verbazing alom uit de bus.

We hebben die middag de puntjes op de "I" gezet en het slotspektakel "Of Preachers and Presidents" geoefend met Papaya, het koor waarmee wij deze compositie van Harm Jan Schenkel ten gehore brachten tijdens het eindexamen HaFa-directie van Erik Rozendom. Dat is terug te vinden op internet en persoonlijk vind ik het fijn om dit soort opnames te beluisteren, dat helpt mij bij het instuderen. Het koor was dus ook in Vorden tijdens onze extra repetitie, waardoor onze chef-dirigent Erik van de Kolk nog even fijn heeft kunnen werken en na het stamppot-buffet gingen wij naar Theater Hanzehof in Zutphen.

We mogen inspelen op het podium omdat het festival afgelopen is. Dat is altijd fijn en we maken daar graag gebruik van om de techniek en balans met het koor nog even te testen. Ons concert begon met "Festival Bells", gevolgd door "Osiris" geschreven door onze eigen trombonist Tjeerd Nijhof. Na het koraalachtige "I know thou art mine" van arrangeur Leonard Ballentine, volgde een compilatie van de muziek uit de musical Soldaat van Oranje in een leuk arrangement van Peter Kleine Schaars. We eindigden met het eerder genoemde "Of Preachers and Presidents", een multimedia spektakel met koor, beeldmateriaal achter het orkest, geluidsopnames van ondermeer dominee Martin Luther King en voormalig president van Amerika Barack Obama en ook het aanwezige publiek mocht meedoen.

Na afloop van ons optreden sprak de jury haar oordeel over de festival deelnemers uit en bedankte het GFO voor de afsluiting. Meestal speelt het laatst deelnemende orkest een toegift en het Wilhelmus. Dat wij als Gelders Fanfare Orkest het festival mochten afsluiten, is dus wel wat anders en spelen voor je "eigen" publiek, overwegende blazers, is dubbel zo leuk. Dat die autobus achter onze auto stond was eigenlijk niet zo erg!

Musidesk Rijnbrink Groep hartelijk dank voor de uitnodiging en organisatie. Papaya's ... wij zien er naar uit om tijdens ons Nieuwjaarsconcert op zaterdag 12 januari 2019 Harm Jan zijn compositie nogmaals met jullie uit te voeren !!!

Tekst; Vivian - Bugel
Fotografie; Gert Rap