Livestreams houden de flow erin bij het GFO

Het begon met een podcast waarin Erik van de Kolk, dirigent van het Gelders Fanfare Orkest (GFO), de Mattheus Passion van Bach belichtte aan de hand van vijftien muzikale fragmenten. Dit in samenspraak met Bert Groothedde, spreker, musicus en oud-GFO-lid. Op verzoek van het GFO-bestuur kreeg de podcast een vervolg op geplande repetitiedagen: livestreams, exclusief voor het orkest.

De uitzendingen vinden plaats vanuit het kantoor van Bert, dat hij op zaterdagochtend van 10.00-11.30 uur ombouwt tot studio. “Een livestream opzetten via YouTube is niet zo ingewikkeld. Daar hang ik dan de open videosoftware OBS aan, zodat ik alles wat wordt uitgezonden op YouTube op mijn laptop zie”, vertelt hij. “Een vrij basic opzet, met een camera aan de zijkant en een camera op Erik, dan heb je al drie shots. En als de camera niet op mij staat, check ik de chat en WhatsApp voor commentaar of vragen van de leden. Daar reageren we dan ter plekke op.”

Goede timing

Voor de eerste livestream, een interview met Erik, knipte Bert van tevoren vijftien videofragmenten over dirigeren. “Om 10.00 uur moet alles klaarstaan. En je moet precies weten wat je doet: kijkt Erik in beeld mee of niet, staat de microfoon open of dicht”, zegt hij. “En als Erik bijvoorbeeld spreekt over de Russische school, zorg ik voor muzikaal en dirigeertechnisch passende shots. Daarnaast is een goede timing heel belangrijk: wanneer schakel je over, wanneer ga je de diepte in, wanneer neem je pauze.” Bij de eerste sessie trapte Willie van ’t Hul zoals gebruikelijk bij de repetities af met de bestuursmededelingen, alleen nu via Zoom. De uitzending trok gemiddeld zeventig kijkers en werd zeer positief ontvangen. “Om 9.00 uur stuurt het bestuur de link door en draaien we oude GFO-opnames. Eén lid appte hoe heerlijk het was om daarmee op te staan.”

Spontane interviews

In de tweede uitzending interviewde Erik via Zoom drie goede bekenden – Erik-Jan de With, Gerd Wensink en Jan Cober – over hun muzikale leven in coronatijd. “Spontane gesprekken, de vragen spreken we niet van tevoren door”, verklaart Bert, die zich de tweede sessie nog lang zal heugen. “Ik had vergeten te checken hoe het geluid via Zoom overkwam op de livestream. Niet dus. Dan dreigen er ineens drie interviews van een kwartier weg te vallen. Kwestie van het hoofd koel houden. Ik heb de microfoon op mijn laptop gelegd en daarna was het geluid prima.” Voor de derde sessie zijn Pierre Volders, Alex Schillings, en Frenk Rouschop uitgenodigd.

Eindeloze mogelijkheden

Ondertussen borrelt Bert nog van de ideeën: een extra camera voor meer afwisseling, betere beeldkwaliteit, titels van muziekwerken in beeld. “Ook qua gasten zijn de mogelijkheden eindeloos: van oud-deelnemers aan het solistenproject, oud-leden tot juryleden en componisten. Leden homevideo’s laten insturen of zoomen met meerdere gasten tegelijk. Geweldig om dat allemaal te hosten!”, lacht hij. “Nu iedereen door de coronacrisis wordt stilgezet, zijn de livestreams een mooie manier om de flow erin te houden binnen het GFO.”

Met jouw vereniging aan de slag met livestreams? Bert vertelt er graag meer over. 06-1087 1569. bjgroothedde@gmail.com

Tekst; Wilma Schreiber
Fotografie; eigen collectie Bert Groothedde