Tijmen Botma, winnaar BUMA Brass Award 2013

Voormalig chefdirigent van het Gelders Fanfare Orkest, Majoor Tijmen Botma is tegenwoordig naast hoofdvakdocent HaFaBra aan het Prins Claus Conservatorium, ook chefdirigent van de Koninklijke Militaire Kapel "Johan Willem Friso" en ontvangt deze Award voor "zijn bewonderenswaardige inzet en toewijding gedurende een lange periode. Hij heeft in het verleden grenzen doorbroken en een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de Nederlandse blaasmuziek".

Van harte gefeliciteerd met deze fantastische prijs!
De prijs, zo staat het ook vermeld is niet meer een "Brass Band" prijs, maar een prijs voor de blaasmuziek in het algemeen.

Het GFO kent jou inmiddels meer dan vijftien jaar, en wij herkennen jou in de omschrijving zoals die door de jury van de BUMA Brass Awards gegeven is. Wellicht kun je wat over jouw achtergrond vertellen?
Ik heb nooit de makkelijkste weg gekozen om andere wegen te bewandelen. Het repertoire wat voorhanden was kon me niet altijd boeien. Al heel jong zocht ik naar een muzikale omgeving die verder keek dan de gebaande paden. Ik werd al op jonge leeftijd 2e dirigent van Soli Deo Gloria uit Leeuwarden en werd geïnspireerd door mensen als Jan de Haan en Dirk Lautenbach. Zij gingen uiterst serieus om met hun vak en waren altijd op zoek naar vernieuwing. Ook werd ik dirigent van het Nederlands Koperensemble, jonge zeer getalenteerde musici uit de Nederlandse symfonie orkesten. Met deze "muziekvrienden" heb ik diverse premières van nieuwe werken gedirigeerd en op de mooiste locaties in Europa gespeeld. Zeer inspirerend!! Dat heeft mij gemotiveerd om op zoek te gaan naar nieuwe elementen en bijzondere combinaties binnen de blaasmuziek

Maar naast brassbands en ensembles, kennen we jou natuurlijk ook als ambassadeur van de fanfaremuziek?!
Ik herken me zeker niet in alleen in die prachtige Brass Band wereld. Zeker voor het fanfarerepertoire heb ik mij altijd enorm ingezet. Natuurlijk met de hulp van het prachtige Fanfare Korps van de Koninklijke Landmacht, Gelders Fanfare Orkest en Psalm 150 uit Dinxperlo. Maar ook op het gebied van de Harmoniemuziek en ensemble muziek heb ik veel mooie concerten mogen geven. Zowel nationaal als internationaal.

Nu heb ik weer een nieuwe uitdaging bij de KMKJWF. Veel nieuw repertoire en prachtige projecten komen eraan en daar kan ik enorm van genieten. Iedere dag is er weer een om met veel energie aan te beginnen. Een mooi enerverend leven. Geen dag is hetzelfde.

Het meest trots ben ik op het feit dat ik in goede harmonie heb kunnen werken met mensen die in staat waren samen iets moois te bedenken. Geloven in idealen. Mensen die ik wist te inspireren en die mij wisten te inspireren.

De leden en het bestuur van het Gelders Fanfare Orkest zijn enorm trots op haar oud-chef-dirigent Tijmen Botma en feliciteren hem, zijn vrouw Petra, zijn zonen en dochter met deze prestigieuze prijs voor zijn bijdrage aan de ontwikkeling van de blaasmuziek in Nederland.