‘Niet boem boem boem op de voorspelbare momenten’

Tijdens het duoconcert van het Gelders Fanfare Orkest en het Westland Saxofoon Orkest op zondag 22 november in het Nunspeetse Veluvine gaat ‘Concertino voor viool en fanfareorkest' van de bekende Nederlandse componist Bernard van Beurden in premiere. “Ik vond het een uitdaging om een solostrijkinstrument, de viool, te combineren met een grote groep van koperinstrumenten zonder dat een van die twee zich moet aanpassen of van zijn eigen karakter iets verliest.”

Bernard van Beurden (1933) begon op zijn 8e jaar met viool spelen. Na zijn middelbare school studeerde hij viool en altviool aan het Amsterdams Conservatorium, en vervolgens compositie bij Rudolf Escher en Ton de Leeuw. Hij heeft de meest uiteenlopende composities op zijn naam staan, onder meer voor kamerorkest, koor, blazersensemble, mandolineorkest, symfonie- en strijkorkest. En verder de nodige werken voor harmonie- en fanfareorkest.

‘Concertino voor fanfare en viool’ beleeft zijn première onder het toeziend oog en luisterend oor van de componist zelf. Violiste Jeanine van Amsterdam neemt hierin de solo voor haar rekening, op voorspraak van Beurden. “Jeanine is een zeer begaafde violiste die studeert aan het Conservatorium van Amsterdam (in de Masteropleiding bij Vera Beths). Zij speelde al eerder mijn muziek en ik ben zeer onder de indruk van haar violistisch talent.”

‘Concertino voor fanfare en viool’ schreef Van Beurden in opdracht van zichzelf. “In dit stuk beschouw ik het fanfareorkest als een verzameling van bijzonder mooie blaasinstrumenten en slagwerk. Op alle mogelijke manieren maak ik combinaties van groepen onderling en er zijn zelfs momenten waarin kamermuziekachtige fragmenten een rol spelen. Het slagwerk doet daar aan mee. Dus niet de boem, boem, boem op voorspelbare momenten”, vertelt hij. “Ik vond het een uitdaging om een solostrijkinstrument, de viool, te combineren met een grote groep van koperinstrumenten zonder dat een van die twee zich moet aanpassen of van zijn eigen karakter iets verliest.” Er staat ook al weer een nieuwe compositie op stapel, verklapt hij: “Ik loop met het plan rond om een werk te schrijven getiteld Symbiose voor drie altblokfluiten, marimba-solo en fanfareorkest.”

Op zoek naar een dirigent die interesse had om met zijn orkest de première van ‘Concertino voor fanfare en viool’ te verzorgen, kwam Van Beurden op aanraden van Alex Schillings terecht bij Erik van de Kolk. “Van hem had ik nog niet gehoord totdat Alex mij op hem attent maakte als een buitengewoon getalenteerde dirigent, onder andere van het Gelders Fanfare Orkest. Ik heb toen contact met hem gezocht en tijdens onze bespreking meteen kunnen constateren dat ik met een rasmuzikale en professionele dirigent te doen had”, aldus Van Beurden, die uitkijkt naar 22 november. “Samen met Jeanine van Amsterdam gaat het echt een prachtige première worden. Daar verheug ik mij mateloos op.”

Tekst; Wilma Schreiber