Drie topfanfares op één avond!

Alle stoelen en banken waren op zaterdag 29 februari bezet in de Sportfun-zaal te Joure. Ter voorbereiding van concoursen en het Open Vlaams Fanfare Kampioenschap lieten de Jouster Fanfare en Excelsior Schraard horen hoe ver de voorbereidingen waren gevorderd. Het Gelders Fanfare Orkest was voor dit concert ook uitgenodigd.

De Jouster Fanfare gaat naar de fanfarekampioenschappen in België en speelde de twee stukken die ze daar ook gaan opvoeren. Het voor het kampioenschap geschreven stuk “The Promised Continent” gaat over mensen die hun land ontvluchten. Dit stuk is een hele uitdaging voor de muzikanten en zit vol lastige solo’s, maar het orkest kwam er goed doorheen. Daarnaast werd “The Days of Anger” gespeeld, wat voor de Jouster Fanfare is geschreven door Paul Lovatt Cooper. Ook de B-fanfare van Joure doet dit jaar mee aan een concours en bracht hun programma voor het komende concertconcours ten gehore. Het laatste orkest was Excelsior uit Schraard, dat al aardig ver is met hun concoursprogramma met onder meer “Mästare, alle söka Dig” van Rob Goorhuis en “Excalibur” van Jan van der Roost. Deze orkesten hebben nog een paar weekjes om de puntjes op de i te zetten.

Tussendoor mocht het Gelders Fanfare Orkest een mooi gevarieerd programma brengen. Met daarin “Symphonic Overture“ van James Barnes als kleurrijk openingswerk en ons nog kersverse “Suite from Mass” van Leonard Bernstein. Een mis in de typische stijl van Bernstein. Ook werd “Via ad Veniam” van Ed de Boer, gewaardeerd door de aanwezige componist zelf, gespeeld. Dit werk is verplicht op de Open Nederlandse Fanfare Kampioenschappen van dit jaar in de 1e divisie.

Tekst; Gerard (saxofoon)
Fotografie: Benno Wonink