Erik van de Kolk

Erik van de Kolk (1985) begon zijn muzikale opleiding bij het Elspeets Fanfare Korps. Op 16-jarige leeftijd begon hij zijn studie aan het Conservatorium in Zwolle, waar hij slagwerk studeerde bij Jan Wissink, Jan Roel Hamersma en Peter Prommel.

Sinds 2005 studeert Erik (HaFa)directie bij Alex Schillings aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en volgt hij directielessen bij Ivan Meylemans en Jan Cober. In 2009 was hij deelnemer aan de door het WMC in Kerkrade georganiseerde dirigentencursus “Lifelong Learning International”. Erik volgde daar masterclasses bij Danny Oosterman, Maurice Hamers, Gert Buitenhuis, Jacob Slagter, David King, Klaas van der Woude, Tom Brevik en Jose Villaplana. Daarnaast was hij als dirigent te gast bij professionele orkesten zoals de FKKLBW, KMKJWF en het politieorkest van Boblingen (Duitsland).

In 2011 heeft Erik de 5e Europese dirigentenwedstrijd in Montreux (Zwitserland) gewonnen, waarbij hij zowel door het orkest, het publiek als de vakjury werd verkozen tot beste dirigent. Deze wedstrijd voor jonge getalenteerde dirigenten wordt eens in de drie jaar gehouden tijdens de Europese Brassband Kampioenschappen.

Vanaf 2011 is Erik als dirigent verbonden aan het Gelders Fanfare Orkest. Daarnaast staat hij voor muziekvereniging Emergo uit Castricum en de Vriezenveense Harmonie. Verder is hij als gastdirigent regelmatig actief in binnen- en buitenland.

In 2012 sloot Erik zijn Directiestudie Cum Laude af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag met medewerking van het Gelders Fanfare Orkest.