Blazen in de Beurs

Voor de pauze bracht de harmonie Sint-Jan uit Wierden onder leiding van dirigent Frans-Aert Burghgraef een aansprekend programma. Een van de highlights was "The Bermuda Triangle" van José Alberto Pina, een muzikale vertaling van een legende rond deze geheimzinnige driehoek. De aanwezigen kregen tevens de première voorgeschoteld van het eerste deel van het "Violin Concerto" van Erich Wolfgang Korngold in een arrangement van Egbert van Groningen. Carla Leurs speelde de solo in dit werk dat Korngold opdroeg aan de weduwe van Gustav Mahler. Met "El Camino Real" van Alfred Reed bracht Sint-Jan het publiek in Spaanse sferen. Een virtuoos slot, dat het publiek met groot applaus beloonde.

Na de pauze nam het GFO onder leiding haar dirigent Erik van de Kolk plaats op het podium. Na een openingsfanfare en een koraal volgde een eigentijds werk van Rob Goorhuis, "In Memoriam Piebe Bakker". Een eerbetoon aan de legendarische dirigent - en tevens het verplichte werk op het Wereld Muziek Concours waar het GFO deze zomer aan deelneemt. Daarna was het tijd voor filmmuziek: "Esther" uit 'Soldaat van Oranje', waarin Linda Arnoldus (sopraansax) en Harmen Boeijenk (trompet) de zaal muisstil kregen. Het GFO besloot het concert met de première van "Myrys", een stuk dat Alfred Willering componeerde ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van het orkest dit jaar. Na afloop kreeg het orkest de felicitaties van de componist en een staande ovatie van het publiek.

Kijk voor een impressie van dit concert ook even in het media gedeelte van onze website