TOP-concert met Kempenbloei

Het TOP-concert op zaterdag 20 april in Veluvine in Nunspeet werd geopend door het Gelders Fanfare Orkest met "Royal Fanfare" van Henk Badings. Niemand - en bestuurslid Willie van 't Hul voor de verandering het minst - kon vermoeden dat dit een voorbode was van een bijzondere gebeurtenis. Het tweede nummer van het GFO betrof de première van "De verschrikkingen van het ijs en de duisternis", dat componist Harrie Janssen schreef in opdracht van het GFO ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum dat dit jaar gevierd wordt. Het nummer is geïnspireerd door een boek over een barre tocht naar de Noordpool, fraai verwoord door verteller Frans Limburg en even fraai muzikaal verklankt door het GFO.

Dan betreedt burgemeester Dick van Hemmen van de gemeente Nunspeet het toneel. Willie van 't Hul wordt naar voren geroepen en de rest is geschiedenis: zij wordt benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau en krijgt door Van Hemmen de bijbehorende versierselen opgespeld voor haar verdiensten voor het GFO in de afgelopen 25 jaar. Publiek en orkest ontvangen het bericht met een staande ovatie. Verrast maar niet sprakeloos bedankt Van 't Hul haar ouders, familie, dirigenten, orkest en oud-bestuursleden. Het GFO besluit haar deel van het concert met "Myrys", van Alfred Willering die na afloop applaus en bloemen in ontvangst komt nemen.

Na de pauze betreedt de regerend wereldkampioen Kempenbloei Achel onder leiding van Ivan Meylemans het toneel. Meylemans is geen onbekende: acht jaar geleden ging hij met het GFO naar het WMC. Er werd afgetrapt met het verplichte werk voor het WMC 2013, "In memoriam Piebe Bakker". Daarna volgde de première van "Les rayons et les ombres" van Jelle Verstraten, met diverse solisten. Na het Schotse "The Witch of Westmerlands" opnieuw een première: "Chaira" van Steven Verhelst. Hier stalen de sopraansax en de solobugel de show met prachtige solospel. Tot slot pakte Kempenbloei uit met "Hercab" van Gianluigi Trovesi in een arrangement van Steven Verhelst. De opening met een duet van wasbord en baritonsax, dat snel werd aangevuld met bastuba en altsax, waarna het hele orkest er swingend vandoor ging. Ook een staande ovatie voor dit topfanfareorkest, waarna Meylemans zich liet overhalen tot een ingetogen en sfeervolle toegift. Voor beide TOP-orkesten was dit een mooie stap op weg naar het WMC.

Eerstvolgende concert van het GFO is 8 juni in de DRU fabriek in Ulft, samen met muziekvereniging Union uit Zelhem.