Matinee-concert met WSO

Op zondagmiddag verzorgden het Gelders Fanfare Orkest (GFO) en het Westlands Saxofoon Orkest (WSO) een gezamenlijke concert in de concertzaal van theater Veluvine in Nunspeet.

Op het programma van beide orkesten stond voornamelijk hedendaagse muziek. Bij het GFO stonden een aantal nieuwe composities op het repertoire. Het GFO opende haar programma met de recent gecomponeerde “Fanfare voor Westenholte” van Harrie Janssen. In aanwezigheid van de componist exceleerde violiste Jeanine van Amsterdam in het nieuwe werk “Concertino voor Viool en Fanfare” van Bernard van Beurden. Een prachtige compositie waarin Jeanine en het orkest lieten horen dat de combinatie van viool en fanfare heel mooi is.

Het zeer bijzondere, in minimalistische stijl gecomponeerde werk, “Walls come tumbling down” van Steve Martland deed menig luisteraar de wenkbrauwen fronsen. Het nieuwe werk “The Bellbird” van Rob Goorhuis gaf de luisteraar een adempauze. Een mooi klein en verfijnd werkje dat de weg naar de diverse fanfareorkesten zeker zal vinden. Als afsluiting van het concert soleerden saxofonisten Linda Arnoldus en Erik-Jan de With in het wervelende en beklemmende “Dark Rain” van Andy Scott.

Na de pauze stond het programma helemaal in het teken van de saxofoon. Het WSO opende met een waanzinnig uitgevoerde saxofoonsolo van Erik-Jan de With. Daarna volgde een wervelend programma met Benjamin Herman en Bart Wiertz als solisten. Onder begeleiding van een fantastisch combo speelde het saxofoon orkest werken van Andriessen, Scott en van de eerder genoemde solisten.

Met ruim 200 bezoekers was de belangstelling voor dit “eigentijdse” concert ook zeer goed te noemen.

Tekst; Willy van 't Hul - Bariton
Foto's; Mevr. M. van Amsterdam-Rosielle