GFO op missie door de provincie

Tijdens het concert serie XPLORE! neemt het Gelders Fanfare Orkest (GFO) publiek mee op een muzikale ontdekkingsreis door het universum: langs sterren en planeten, voorbij de grens van leven en dood, tussen hemel en aarde. Op zoek naar de essentie van ons bestaan, met composities vol avontuur, science fiction én reflectie.

Samen op missie
Op vrijdag 8 juli kwam het gehele programma van XPLORE! voor het eerst bij elkaar in theater Veluvine in Nunspeet. Samen met lichtcomponist Teus van der Stelt nam het GFO onder leiding van chefdirigent Erik van de Kolk het aanwezige publiek mee op twee separate missies door het universum; naar de ster Vega, via de hemelpoort, naar de maan.

Divers en boeiend
Op zaterdagavond 9 juli verzorgde het GFO in samenwerking met muziekvereniging Orpheus uit Bathmen opnieuw een missie, maar dan vanuit de Deventer Schouwburg. Voor de pauze speelde de fanfare uit Bathmen onder leiding van dirigent Berjan Morsink een afwisselend en divers programma, met als overkoepelend thema 'motion'. Het gezelschap opende met de "Westfort Overture" van componist Jacob de Haan, en na Stijn Roels' "Bellum et Pax" (een zeer actueel thema) stonden er nog enkele lichte werken op het programma zoals het prachtige "Ruby Tuesday" in een fraai arrangement van Marten van der Wal.

Na de pauze nam het GFO het publiek mee op een boeiende ontdekkingsreis, opnieuw naar de ster Vega, via de hemelpoort, naar de maan. Het was een prachtige muzikale avond met "de fanfare" in de schijnwerpers.

Twee weken tot het WMC
Met nog twee weken voor de boeg, zal het GFO de komende tijd benutten om de spreekwoordelijke puntjes nog beter op de "I" te zetten. Hiertoe zal het gehele orkest, inclusief haar begeleiders, vanaf dinsdag 19 juli al neerstrijken in Limburg, waar zij op woensdagavond 20 juli samen met Fanfare St.Caecilia uit Schinnen nog eenmaal een try-out van het concertprogramma XPLORE! zullen geven.

Op zondag 24 juli om 19:40 uur zullen de muzikanten van het GFO, als finale orkest in de hoogste klasse, de concertdivisie van het Wereld Muziek Concours, aanvangen met XPLORE! in de prachtige ambiance van de Rodahal in Kerkrade.

Wij hebben er ongelooflijk veel zin in! Komt dat horen en zien, LIVE ... of via de officiële livestream van het WMC.

Tekst: Doreanne (saxofoon)
Foto: Benno Wonink

XPLORE! is mede mogelijk gemaakt door de Provincie Gelderland, het Prins Bernard Cultuurfonds, de gemeente Deventer en het Van den Broek Lohman Fonds uit Nunspeet.