Jan Klaassen op bezoek in Veluvine Nunspeet

Op zaterdagmiddag 13 januari stroomde de Veluvine weer vol met het enthousiaste publiek van De Vrienden van Philadelphia Zorg. De middag begon rustig en iedereen had een mooi zitplekje gevonden in de zaal. Dit was echter niet van lange duur…

De presentatie van het matineeconcert is ditmaal in handen van Bert, want door ziekte is vaste presentatrice Margriet de Graaf ernie(t). Nadat plechtig beloofd is dat Margriet na het concert gebeld wordt zodat ze er toch een beetje bij kon zijn, mag maestro Erik de bok betreden. Het orkest trapt af met 'Praise'. Een medley van christelijke nummers, waarbij het niet lang duurt of het publiek komt in de benen voor de rumba. Als vervolgens de zwoele reggaeklanken door de baritonsaxofoon worden ingezet, komt het publiek helemaal los. De nummers ‘Lees je Bijbel’ en ‘Een rivier vol van vrede’ worden uit volle borst meegezongen en voorzien van bijbehorende gebaren.

Hierna is het tijd voor ‘Suite from Maria de Buenos Aires’. Een temperamentvol stuk met een heerlijke fuga. De fuga transformeert vervolgens in de ‘NL Feestmedley’ van Jasper Staps, waarbij de algehele chaos compleet is wanneer ‘Jan Klaassen was trompetter’ wordt ingezet. Want wat gebeurt er nou?! Er komt een trompetter de zaal binnen! Maar, Jan (of is het toch Jeroen?) Klaassen, dit is hem echt!! Meermaals was hij te zien op tv en te horen op Spotify en nu is hij bij ons in Nunspeet!

Een rustpunt volgt met ‘Love Theme from Cinema Paradiso’ van Morricone. In dit stuk worden we getrakteerd op een prachtige bugelsolo door Jeroen Schippers. Zo moet muziek bedoeld zijn.

Bij aanvang van het volgende nummer dienen een aantal potentiële dirigenten zich aan, waardoor het een drukte van jewelste wordt op de bok. Waar het orkest soms al moeite heeft om naar één dirigent te kijken, wordt het bij 'Mercury' nog complexer wanneer er op het hoogtepunt drie dirigenten tegelijkertijd op de bok staan. Gelukkig komen zowel de dirigenten als het orkest gezamenlijk tot een einde. De middag wordt afgesloten met 'de Liedjes Quizzz' en 'Nederlandse Medley'. Op het einde zijn we allemaal een beetje verliefd.

Tekst: Willeke (saxofoon)
Foto: Benno Wonink