GFO verzorgt concert in Millingen aan de Rijn

Met "Fanfare for a Friend" van de Belgische componist Bert Appermont opende zaterdagavond 22 maart Fanfare St. Cecilia het concert. Lichte en zware werken zoals "Ragnarök", "Banks of Doon", de mars "1941" van componist John Williams en "Blue Rondo à la Turk" wisselenden elkaar af. De pauze werd ingeluid met het slotakkoord van de Schilderijententoonstelling van Mussorgsky, waarna dirigent Dick Bolt voor het publiek gehuldigt werd. Dick - die overigens ook een historische verbondenheid heeft met het het GFO - staat inmiddels al meer dan 25 jaar voor het mooie fanfare orkest uit Millingen aan de Rijn.

Na de pauze nam het GFO plaats op het podium. wat vanwege de fraaie aangekleding nauwelijks nog te herkennen was als sporthal. Aansluitend op het openingswerk "A Farewell to Arms" van Harrie Jansen, kon componist Rob Goorhuis zelf luisteren naar zíjn eigen compositie "Masatara, alle söke dig". Dit prachtige werk werd in 2012 door hem geschreven in opdracht van de fanfare Oranje uit Grootegast, ter gelegenheid van haar deelname aan het Wereld Muziek Concours in 2013.

De compositie is gebaseerd op de melodie van een oud Noors kerklied, gemaakt door Ludvig Mathias Lindeman. De originele titel was: 'Kirken den er et gammelt Hus' wat 'De kerk is een oud huis' betekent. Later werd een nieuwe tekst op deze prachtige melodie gemaakt door de dichter Emil Liedgren. Het lied is in Nederland bekend als Gezang 172 uit het Liedboek voor de Kerken onder de titel 'Meester men zoekt u wijd en zijd'. Na het optreden ontving de componist een ovatie van de aanwezigen en bedankt hij orkest en dirigent met de krachtige uitvoering.

Spaanse invloeden, van Alette Burghout op alt sax, kon - haar eigen - publiek beluisteren tijdens de vertolking van “El Cid”. Nadat het concert officieel werd afgesloten met "Blitz" van Derek Bourgeois, transformeerde het GFO zich in een bigband en bracht zij tot grote vreugde van het publiek "John Brown’s Body" en "Nederlandsche Medley", beiden gearrangeerd door Jasper Staps, ten gehore.

Beide orkesten en het aanwezige publiek kunnen terugkijken op een zeer geslaagd concert met een zeer afwisselend en fris programma.

Tekst: Jeroen Kromhof - trompet