De solisten #NJC2016 stellen zich voor ...

Tijdens het Nieuwjaarsconcert 2016 heeft het Gelders Fanfare Orkest (GFO) wederom met twee talentvolle jonge solisten op mogen treden: Aliza en Tim.

Saxofoniste Aliza Farber (10 jaar) uit Amstelveen speelt vanaf haar vijfde verjaardag piano, net als haar broertjes en haar zus. Haar broer Benjamin was overigens vorig jaar als Jonge Solist te gast bij het GFO en toen hij twee jaar geleden saxofoon begon te spelen werd de hele familie verliefd op dat mooie instrument.

Aliza moest met haar eerste lessen eerst wachten tot haar broer een nieuwe saxofoon had gekregen en na amper een half jaar les won zij een eerste prijs tijdens de Muziekweek in Maassluis en even later de tweede prijs bij Internationale concours in Lübeck. Sinds september krijgt Aliza les bij de bekende saxofonist Johan van der Linden.

Na het luisteren naar haar broer tijdens het afgelopen Nieuwjaarsconcert van het GFO, wilde Aliza mee optreden en durfde naar de auditie te komen om laten horen wat zij al kon spelen haar saxofoon ... The dream has come true! Aliza treedt met het GFO op!

Trombonist Tim Ouwejan (15 jaar) uit Duiven speelt sinds dat hij 8 jaar is op de trombone. Hij zit nog op de middelbare school, krijgt trombone les bij Gido van Schijndel en bij trombonist Dick Bolt (van het Gelders Orkest) en zit sinds de zomervakantie bij het Nationaal Jeugd Fanfare Orkest.

"Ik wou al sinds mijn 3e trombone spelen. Ik ging toen met mijn vader en moeder mee naar een concert van een harmonie bij ons in de buurt. Ik hoorde de trombone, ik vond dat instrument echt prachtig, hij glimt, hij klinkt mooi, en je kunt lekker schuiven, wat het leukste is natuurlijk. Toen ben ik daarna ook nog naar een concert van het Gelders Orkest geweest, ook fantastisch, met nog betere trombonisten. Toen ik 8 werd was het eindelijk zo ver, ik mocht het mooiste instrument ter wereld bespelen".

"Ik vind trombone spelen zo leuk, omdat je lekker kunt schuiven, dat heeft mij altijd al getrokken. Dat je zo leuk die vliegtuigen na kunt doen. Verder vind ik muziek maken zo leuk omdat het zo goed gaat, daardoor ga je nog meer oefenen, en gaat het weer beter".

Ik vind het fantastisch om met zo’n goed orkest een solo te spelen, ik vind het wel een eer hoor!