Een feest voor luisteraar én muzikant

Op zaterdag 13 januari 2024 hield het Gelders Fanfare Orkest (GFO) haar jaarlijkse nieuwjaarsconcert in een uitverkocht theater de Veluvine in Nunspeet. Het publiek werd meegenomen op een onvergetelijke muzikale reis, met voor de pauze een opera en na de pauze indrukwekkende werken en solisten.

Voor de pauze werd het publiek getrakteerd op de wereldpremière van de opera "Nachtlicht", van componist Zoran Rozendahl, waarbij het GFO als fanfareorkest een totaal andere functie mocht aannemen, namelijk dat van begeleider. Sopraan Judith Weusten en tenor Erik Slik brachten de compositie tot leven met hun prachtige stemmen, die de zaal vulden met emotie en dramatiek.

Na een adembenemende eerste helft opende het GFO de tweede helft met het spectaculaire werk “Not before Time” van Phillip Spark, een werk waarbij de technische en dynamisch mogelijkheden van het GFO sterk naar voren kwamen. Daarna betrad de jonge sopraansaxofoniste Eline de Boer het podium. Met haar uitvoering van "Le pluie d'Or" liet ze horen dat leeftijd geen beperking is voor talent, want wat speelde ze geweldig zeg! Met “Only in sleep” in een arrangement van Marten van der Wal kwam de rust daarna in het programma terug.

De tweede solist van de avond was Jeroen Schippers die het “trompetconcert” van Anton Weeren ten gehore bracht. Zijn technische virtuositeit was duidelijk aanwezig en maakte een indrukwekkende muzikale ervaring. Als één na laatste werk stond op het programma de finale van “Trance”, een indrukwekkend werk van de componist Thomas Doss. De avond werd afgesloten met een werk vol met lyrische passages, namelijk “Suite from Maria de Buenos Aires” van Astor Piazzolla.

De staande ovatie aan het eind van het concert symboliseert de gehele avond: Het was een feest, voor luisteraar én muzikant. Dit belooft veel goeds voor de rest van 2024!

Tekst: Jeroen (trombone)
Foto: Benno Wonink