NJC 2017: feest in Veluvine!

Het nieuwjaarsconcert van het GFO op zaterdag 14 januari 2017 was in vele opzichten een feest. ’s Middags trad het orkest op voor bewoners en hun familie en verzorgers van Philadelphia, wat uitmondde in een polonaise voor het podium op klanken van de Feestmedley van Jasper Staps. ’s Avonds lieten drie jonge solisten samen met het GFO een uitverkochte zaal genieten van hun muzikale talent: Ruben (9 jaar) op trompet, Max (15 jaar) op drums en Julian (15 jaar) op saxofoon.

Uiteraard zaten hun trotse ouders in de zaal. Die hadden het hele Jong Solisten Project meegemaakt, van de inschrijving voor de auditie tot de twee concerten Veluvine. “Het concert begon veelbelovend met een pakkend stuk. En dankzij de verhelderende uitleg van de componist over "False Front", zijn compositie, konden we daarin de chaos in de wereld horen. In het programmagedeelte voor de pauze hoor je echt waartoe het orkest op wedstrijdniveau in staat is”, aldus Sjaak en Renée van der Linden. Uiteraard was voor hen de "Fantaisie" van Demersseman het hoogtepunt. “Julian heeft het, in onze beleving, nog nooit zo goed uitgevoerd en de bewerking voor fanfareorkest was prachtig. Ook het enthousiasme van de dirigent straalt af op het hele orkest en het publiek. Het is allemaal heel sprankelend.”

Ook het programma na de pauze sprak Sjaak en Renée bijzonder aan. “We waren zeer geroerd door "Fire in the Blood". Dit stuk laat zo goed horen hoe mooi ingetogen en hoe bombastisch het orkest kan klinken. En leuk dat er ook een mars in het programma zit, want die zijn bij veel (oudere) mensen heel geliefd. De variatie in het programma van de solisten was eveneens erg leuk. De avond is voor ons voorbij gevlogen en had wat ons betreft best nog een uur langer mogen duren.” Tot slot spreken beiden hun waardering uit voor de presentatrice. “Het was duidelijk dat zij veel voorwerk heeft gedaan voor haar ontspannen presentatie. Neem de manier waarop de matenactie onder de aandacht werd gebracht (Margriet de Graaf kondigde het stuk aan, terwijl het nog geschreven moet worden en het publiek daar maten voor kon kopen, red,) we trapten er allemaal in.”

Ook de ouders van Max kijken met veel plezier terug op de avond. “Voor onze Max een heel bijzondere ervaring, want hoe vaak zie je een drummer in een solo-rol bij een fanfare in de concertdivisie? Dus dat had-ie eerst nagevraagd: mag dat ook? Ja, geen probleem”, aldus Arnoud en Nancy den Hoedt.

Vervolgens het repeteren en het optreden in Nunspeet. “Het concert ’s avonds in het uitverkochte theater was van ongekende klasse. En dan dat concert ’s middags met de bewoners en vrijwilligers van stichting Philadelphia wat wij ook mochten bijwonen. Wat een energie en vrolijkheid was dat!”, zeggen Arnoud en Nancy. “Heel erg bedankt dat wij en Max in het bijzonder, via het Jong Solisten Project, zo intens hebben mogen genieten van jullie en inspiratie hebben meegekregen om verder te gaan op het pad van de muziek. Bedankt ook voor de geweldige organisatie van het project, helemaal top. We blijven jullie zeker volgen.”

Tekst; Wilma Schreiber
Foto's; Benno Wonink